Les pells poroses recopila cronològicament la majoria d’escrits que l’autora va redactar entre el 2012 i el 2018. D’una banda els poemes, probablement la part més intensa; de l’altra, les narracions, breus, suggeridores, punyents…; i finalment uns apunts per a un guió televisiu i la transcripció d’una entrevista radiofònica conduïda per Pius Morera. En aquest trajecte literari i vital, o vital i literari, s’hi van trenant les seves inquietuds, els temes que la motiven, els plaers que l’omplen, la mirada personal sobre allò que l’envolta. Sempre té idees pròpies sobre la temàtica de què parla. I no les amaga pas. En aquest aspecte és una escriptura a voltes descarada, a voltes subtil, i sempre marcada per l’experiència íntima i intransferible. Una virtut que, en definitiva, es busca d’una bona autora o autor: que mai no sigui neutre, apàtic, eixarreït… sinó que arrisqui i ens mostri el món tal com el percep amb el seus tocs suaus i les seves arestes, que il·lumini al lector amb paraules originals, sentides, allunyades de tòpics i llocs comuns.
El títol del llibre és un dels versos del poema “Tanzània” i vol sintetitzar el fons i la forma de l’escriptura de l’autora. La porositat de la pell ens permet connectar amb els altres. Un viatge en dues direccions: captem el món i les seves meravelles i horrors; i nosaltres mostrem les nostres idees i sensacions. Ens impregnem del món i li retornem la nostra vibració. Ens deixem influir i influïm. Aquest llibre ens brinda l’oportunitat de descobrir el sentir de la Milós. Transpira en forma de paraules tot allò que duu a dins. Comparteix el que la remou i commou. Reivindica la dona i la natura, tenyint tota l’obra de violeta o de verd, i manifesta el seu malestar contra les injustícies. Les pells poroses és, en definitiva, el seu cant a la llibertat, a la memòria, a la família, a les relacions, a la llengua, a la cultura
Autora
Dolors Martí Julià va néixer el 1964 a Mataró i va morir el 2020 a Sant Vicenç de Montalt, on vivia des de fa uns anys amb la família.
Diplomada en turisme, llicenciada en ciències del treball i postgrau en comerç urbà. Va ser professora de Secundària de l’Escola Santa Anna, va treballar a l’escola d’idiomes Inlingua i va ser cap del servei de promoció de ciutat i comerç de l’Ajuntament de Mataró.
Va viure alguns anys a Andorra, on va ser guionista de “Cims de passions”, la primera sèrie de ficció de la televisió andorrana. Va participar en diversos tallers d’escriptura que li van permetre encarrilar les poesies i narracions de Les pells poroses.
Reviews
There are no reviews yet.